ИЗГРАДЊА МОСТОВА У ОБРАЗОВАЊУ

У савременом образовању, све чешће се указује на потребу да се пажња усмери не само на појединца, већ и на читаво школско окружење као фактор који утиче на развој ученика. Пројекат „МОСТ“, који је представљен у Свечаној сали Народне библиотеке „Илија М. Петровић“ у Пожаревцу, управо има такав приступ. Уместо да се искључиво бави ученицима у ризику од напуштања школе, фокусира се на одељењску групу као целину и на јачање односа унутар образовног система.
Пројекат „МОСТ“ реализован је у оквиру програма Еразмус+ у сарадњи са партнерима из више европских земаља – Италије, Шпаније, Грчке, Румуније, Словеније и Белгије. Централна идеја овог пројекта произлази из уочене потребе да се у образовне системе, као што је италијански, интегришу стручни сарадници попут педагога и психолога. Како је објаснио Петар Пантић, професор историје, управо изградња „мостова“ између ових стручњака и ученика представља главни мотив за настанак пројекта.
Aсоцијација за едукацију омладине и одраслих из Пожаревца, која учествује у пројекту, изабрана је због постојања примера добре праксе у нашој просвети, што указује на вредност и могућност размене искустава на европском нивоу. Овакав облик сарадње доприноси и обогаћивању домаћег образовног система савременим методама и алатима.
Један од најважнијих резултата пројекта јесте „Водич“, који је представио Живојин Ивковић, професор историје. У њему је изложена методологија сарадње између наставника и стручних сарадника, са циљем стварања функционалних односа и неговања заједничких вредности. Овим се не само подиже квалитет наставе, већ и оснажују ученици кроз развој емоционалне и социјалне компетенције.
Други кључни документ, „Приручник“, садржи сценарије за 68 часова који су тематски подељени у девет области – од комуникације и сарадње, преко критичког мишљења и емпатије, до саморегулације и добробити. Слободан Јотић, професор српског језика, истакао је значај ових алата у свакодневној настави, јер наставницима пружају конкретна средства за подршку целокупном развоју ученика.
Посебно је било значајно представљање примера из праксе, које је изложио Душан Радовановић, професор биологије. Преко сценарија наставе о екосистему, објашњено је како се у учионици може изградити мрежа емоционалне подршке, што потврђује применљивост и ефикасност пројектних резултата.
На крају, презентоване су све активности мобилности и сарадње у оквиру пројекта, што показује да су алати који су настали резултат дуготрајног и посвећеног рада међународних тимова.
Пројекат „МОСТ“ представља вредан пример како се кроз сарадњу, размену искустава и заједнички ангажман могу унапредити образовни системи. Важно је да наставници и стручни сарадници препознају вредност ових ресурса и активно их користе, јер ће тиме допринети не само квалитетнијем учењу, већ и стварању подстицајније и подржавајуће школске средине.