,,ЖИВОТ ЈЕ НЕКОМ РЕЧ, МИСАО И СТИХ, НЕКОМЕ БОЈА, А НЕКОМЕ САМО ПРИВИД ЗЕБЊЕ И БРИГЕ“

У Галерији Милене Павловић Барили у Пожаревцу, у организацији  Народне библиотеке „Илија М. Петровић“, одржано је представљање романа „Све моје сестре” Лауре Барне, 5. јула 2021. године у 19 часова. Пожаревачка Библиотека је имала ту част да прва промовише причу о изузетном Растку Петровићу.

Ауторка је на вешт начин у роман уткала и друге веснике српског модернизма: Исидору Секулић, Даницу Марковић, Милоа Црњанског, Јосипа  Миличића, Бету Вукановић, Брану Петронијевића, Саву Шумановића, Марка Ристића, Мошу Пијаде и многе друге. Расткова дела су представљала основу модерних идеја и утицала на развој српског романа, приче, лирске песме, поеме, путописа, драме, есеја.

Растко Петровић рођен је 3. марта 1898. године у Београду, у цењеној породици Димитрија Петровића, историчара, и Милеве Зорић, учитељице. Породица је имала деветоро деце, седам девојчица и два дечака, а Растко је био најмлађи. Међутим, његово име није и једино из ове породице које је значајно за српску уметност. Надежда Петровић била је најзначајнија сликарка српског импресионизма, а Милица Мишковић,прослављена српска песникиња. После смрти мајке бригу о малом Растку преузимају сестре, у првом реду сестра Зора, са којом ће касније прећи преко Албаније и доћи у Француску. Фиктивни монолог Растка Петровића  осветљава судбину једне породице  и великог уметника кроз патњу,  причу о албанској голготи и слике Београда, Париза, југа  Италије, Берлина, Вашингтона и Африке. У Паризу ће као стипендиста француске владе уписати Правни факултет, али ће у исто време студирати и књижевност и историју уметности. У овом периоду упознаје најзначајније модерне песнике и сликаре, стране и домаће – Пола Елијара, Бретона, Жида, Црњанског, Пабла Пикаса, Мила Милуновића, Сретена Стојановића и Саву Шумановића.

Лаура Барна је у саосећању са великим Растком зналачки дочарала искру стварања уметника, који је са својим новим идејама истовремено био и издајник. Та борба коју је снажно осећао присутна је у свакој реченици овог романа.