ДЕТЕКТОР ЛАЖИ

Народна библиотека „Илија М. Петровић“ у Пожаревцу била је домаћин једне од радионица у оквиру пројекта „Детектор лажи“ одржане 30. маја, који је током шест месеци реализован у основним и средњим школама Браничевског округа.
Од краја новембра до краја маја, у десет школа широм региона – од Жабара, Александровца, Рановца, Великог Градишта, Кучева, Петровца на Млави до Пожаревца – одржане су радионице медијске писмености. Пројекат „Детектор лажи“ заједнички спроводе Друштво за образовање омладине и одраслих и Boom 93, у оквиру шире иницијативе „Млади и демократски развој“ коју подржава Београдска отворена школа и Шведска.
Радионице су биле намењене како ученицима, тако и наставницима, а водили су их стручњаци из области медија и образовања: Живојин Ивковић, Слободан Јотић, Петар Пантић и Душан Радовановић из Друштва за образовање омладине и одраслих, као и Марко Тадић, стручњак за друштвене мреже са портала Boom 93.
Програм радионица за ученике био је подељен у два дела. У првом делу, полазници су се подсетили основних појмова из области медијске писмености — шта су медији и информације, како се деле медији, које врсте дезинформација постоје, као и зашто је важно проверавати изворе. Посебан акценат стављен је на технике препознавања лажних вести, које су објашњаване кроз примере са друштвених мрежа и интернет портала.
Други део радионице имао је практични карактер: ученици су се ставили у улогу креатора вести и сами креирали лажне информације. Ова активност им је помогла да схвате мотиве иза пласирања таквих садржаја и публику којој су намењени, што је додатно повећало њихову свест о важности опрезног приступа информацијама.
Истраживања попут „Алтернативног извештаја о положају и потребама младих 2024“ Кровне организације младих Србије, као и интервјуи са самим ученицима, показали су да су друштвене мреже главни канал одакле млади добијају информације. Зато је у радионици посебан део био посвећен управо овој теми — функционисању друштвених мрежа, алгоритмима који привлаче пажњу корисника и начином на који се шире информације.
Поред ученика, организоване су и радионице за наставнике, са циљем да им се представи значај медијске писмености у образовном процесу и да се поделе могући приступи и материјали за обрађивање ове теме на часовима.
Пројекат „Детектор лажи“ доприноси јачању критичког мишљења и оснаживању младих у дигиталном добу, истовремено градећи мост између образовања и медијске културе, кроз сарадњу библиотека, школа и медијских стручњака.