МОЈ СВЕТ ЈЕ И ИНТЕРНЕТ – БЕЗБЕДАН ИНТЕРНЕТ ЗА БЕЗБЕДНУ ДЕЦУ
Пројекат „Мој свет је и интернет – безбедан интернет за безбедну децу“ реализује Удружење „Креативна педагогија“ из Пожаревца уз финансијску подршку Града Пожаревца
Једна од важних активности – радионице за основце реализована је 29. октобра 2024. године у Народној библиотеци „Илија М. Петровић“ у Пожаревацу. Тако је библиотека постала место сусрета и креативног изражавања за ученике четвртих разреда основних школа „Доситеј Обрадовић“, „Краљ Александар I“, „Вук Караџић“ и „Свети Сава“. Главни циљ је да се деца упознају са правилима понашања у дигиталном свету.
Учеснике је дочекала библиотекарка Јелена Чобић Станисављевић, а радионице су водиле педагошкиње Живкица Ђорђевић и Светлана Спасић. Подршку у раду пружиле су колегинице: Виолета Милошевић Прифти, педагошкиња у Основној школи „Краљ Александар I” и професорке разредне наставе – учитељице Жаклина Редић из Основне школе „Доситеј Обрадовић“, Марија Митровић из Основне школе „Свети Сава“ и Јелена Лукић из Основне школе „Вук Караџић“.
Прва радионица, под називом „Зашто волим интернет?“, отворила је дискусију о личним искуствима и перцепцијама деце о коришћењу електронских медија. Ученици су имали прилику да изразе своја осећања у вези са интернетом, размене мишљења о омиљеним садржајима и отворе питања о безбедности у виртуелном свету.
Један од најзанимљивијих делова радионице био је задатак израде беџева са симболима који су представљали њихове личне особине. Ова активност је подстакла креативност, али и оснажила тимски дух, јер су слични симболи означавали заједништво међу учесницима. За даље активности формиране су четири групе чији су чланови били ученици из различитих школа. Ученици су били у прилици да се ближе упознају, заједно истражују разлоге зашто воле интернети искажу своје увиде. Њихове идеје забележене су на флип чарту и представљаће део материјала за мали приручник понашања на интернету.
Следећа радионица, „Ја могу без интернета“, скренула је пажњу на важност активности ван виртуелног простора. Учесници су дискутовали о значају игре, шетњи, разговора и читања за развој мозга и социјалне интеракције. Ова радионица је такође пружила прилику да се разговара о опасностима које интернет може донети. Ученици су, у групама, делили непријатности које су доживели на мрежи, чиме су се суочили са реалностима које често остају неизречене.
Активности попут игре „Велики распуст“ допринеле су развоју међусобне комуникације и разумевања, док је заједничко доношење закључака о томе како се заштитити од опасности на интернету додатно ојачало свест о одговорном понашању у дигиталном окружењу.
На крају радионица, учесници су примили сертификате за учешће, чиме су постали писци „Бонтоннета“, који носи поруку о одговорном коришћењу интернета. Ове радионице нису само пружиле практична знања и вештине, већ су и створиле простор за отворен дијалог међу децом, учитељицама и организаторима.
У свету који постаје све више дигитализован, овакви пројекти су од кључног значаја за развој деце и њихово разумевање бонтонa у интернет сфери. Пружајући им алате за препознавање и реаговањена опасности, „Бонтон на нету“ поставља темеље за одговорне и свесне кориснике интернета, чиме доприноси њиховом свеукупном развоју и безбедности. Ове радионице су показале како едукација може да се одвија кроз игру и креативност, остављајући снажан утисак на младе учеснике.